onsdag 9 maj 2007

så nära

Hon var här. Idag. Idag var hon här. Ensam. Hon var här idag. Ensam. Utan flickvän. Ensam.

Jag hälsar. Hej och kram. Jag går till mina kompisar. Vi ser föreställningen. Jag ser inte henne. Emellanåt glömmer jag. Efteråt: Vi går ned för trappan. Jag först. Hon säger "Hur är det" och drar handen över min rygg. Jag rycker till, svarar "Bra". Hon börjar massera min nacke när jag säger att jag fått ont i ryggen av att sitta still. Vi går. Det är en massa folk runt omkring. Jag blir så förvirrad. Varför gör hon så? Varför? Varför på ryggen? Varför? Jag måste lämna blommor till kompisar, springer iväg. Pratar med andra. Har koll hela tiden. Till slut kommer hon fram. Vi står bredvid min bästa kompis och hennes kille. Jag frågar "Hur är det med dig?" och ger henne en kram. Hon ler. Hon tittar på mig. Hon tittar på mig med de där ögonen. Jag kan inte lyssna på henne. Jag blir förirrad. Vill stå och titta in i de ögonen. Har försökt intala mig själv att jag kan få bättre, någon i min egen ålder. Så förvirrad. Jag lyckas inte prata med henne. Blir stel. Hon ser uttråkad ut. Jag kan inte. Hon kramar en annan tjej, en kompis. Jag flyr. Jag flyr. Bort, bort. Hem. De ska ut. Premiärfest.

Skulle jag stannat? Borde jag åka tillbaka? Jag kan inte. Det är bra, det finns andra. Hon är upptagen. Upptagen. Flickvännen är bara inte här just nu.

Hon stannar i två dagar. Kommer igen nästa vecka. Hela sommaren. Hjälp. Hjälp mig. Jag kan inte prata med henne. Jag säger kostiga saker, som om att jag inte tyckte om henne, som om att jag försökte spela cool... Jag kan inte. Jag kan inte.

Märkte de nåt? Det måste de ha gjort. Det blev så konstig stämning. Jag kan inte vara nära henne. Det blir så stelt. Jag skulle ha blivit ledsen om jag hade följt med. Jag har inte premiär. De har. Hon har inte, men hon är stor. Hon är med. Jag är liten. Jag är inte med. Jag gör min egen grej. Jag kan inte prata med henne. Fastnar i hennes ögon. Jag gör henne till något hon inte är, såhär, när jag tänker. Inte bra. Inte göra så. Fy, inte göra så. Nej. Hon är tillsammans med någon. De har det bra.

Varför massera ryggen? Varför smeka ryggen? Gör man så, med sina kompisar? Är det en flatgrej? Inte mot förvirrad litenflata som precis kommit ut för dig. Inte snällt. Inte kompis. Aj.

Aj. Mycket aj. Hela kroppen aj.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida