lördag 12 maj 2007

schlager&sapfo

Jag har tappat all disciplin. Jag har släppt taget. Jag har fortfarande inte klätt på mig och klockan är halv tre. (Då menar jag givetvis inte att jag sitter här och skriver alldeles naken, utan att jag har en morgonrock på mig...) Ikväll är det Eurovision Song Contest. Jag har hört att varken Norge eller Danmark fick vara med. Jag har blivit bjuden hem till två olika schlagerkvällar. Jag har tackat ja till en men ännu inte tackat nej till den andra. Men ändå sitter jag bara här och låter tiden gå medan jag skriver.

Den första blev jag bjuden på förra veckan. Av en lärare (haha, det är så roligt att skriva det). Han har bjudit en hel klass, musikaltreorna, hem till honom för att titta på tävlingen på storbildsteve... eller kanske var det till och med en projektor med duk... Jaja, jag tar i alla fall flera lektioner tillsammans med den här klassen, så jag räknas nästan med, så jag fick också komma. Jag blev jätteglad över att han tänkte på mig. Men, jag tror att jag ändå skulle känna mig lite malplacé eftersom det faktiskt inte är min klass, och de nyligen avslutat ett stort musikalprojekt tillsammans. Så, då planerar min låtsastvilling (som för övrigt går i den här klassen, men inte vill känna sig som en del av den i nuläget) och hennes syster en egen schlagerkväll, med massor av godis, för att de varit nyttiga och inte ätit godis på två veckor. (Jag åt godis senast imorse, då jag var tvungen att äta upp en kexchoklad som låg och hade tråkigt...vilket återigen visar att jag inte har någon självdisciplin.)

Båda schlagerkvällarna erbjuder pizza. Jag åt pizza igår, och känner mig därför inte så sugen.. men okej då, jag kan offra mig. (Det börjar låta som att jag inte gör annat än att äta onyttiga saker.)

Så, det jag har att välja på är en storbildsteve med en väldigt bra, snäll och rolig (manlig) lärare och en massa skolkamrater, däribland ett flertal potentiella lesbianer, bland annat en som jag börjat bli kompis med på senare tiden, utan att hon vet om min läggning... OCH mina kompisar- väldigt justa fantastiska människor, som jag vet att jag kommer att ha roligt och trevligt med, även om vi inte har samma musiksmak.

Äh, jag har redan bestämt mig för kompisarna. Det är ett lite ovågat och tråkigt beslut, men, så kan det gå...Men eh, ni får inte säga det här till nån. Min låtsastvilling vill inte att det ska komma ut att hon anordnar en alternativ schlagerkväll. Som om att hon skulle vilja konkurrera med vår lärares storbildsteve liksom...ha!

Så var det flickan med de glittrande ögonen. Jag har bestämt mig för att lägga henne åt sidan ett tag. I alla fall tills hon kommer tillbaka från Stockholm på tisdag. Med eller utan flickvän...

För att avsluta vill jag citera Sapfo - alla lesbianers poetiska moder:

"Och jag längtar och jag trånar"

Stora ord - stor människa. Eftersom Sapfo levde för så väldigt länge länge sen är nästan inga av hennes dikter kompletta. Det enda man kan läsa är små strofer som den ovan. Det är väldigt lätt att i dem tolka in att hon var lesbisk, eller vad sägs om:

"Mina tankar om er, vackra väninnor,
består"

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida